Voordat iemand besluit om jouw dienst af te nemen of om jouw product te kopen, moet deze potentiële klant overtuigd worden. Dus gaan ze op zoek naar aanwijzingen. Aanwijzingen die hen zullen vertellen of ze met jou in zee moeten gaan of juist niet.
Waarom? Omdat jouw potentiële klant al eerder slechte beslissingen heeft genomen. Deze keer willen ze het goed doen. En daarom moeten ze, voordat ze in jouw dienst of product investeren, overtuigd worden dat:
- Je betrouwbaar bent en dat je je beloften nakomt
- Je een oplossing biedt voor hun behoefte
- Jij deze investering waard bent
- Je benaderbaar bent
- Je flexibel bent
- Het makkelijk is om bij jou te kopen
- Je passie hebt voor wat je doet
- Jouw service aan hun normen voldoet
Je snapt me wel.
Ze zijn op zoek naar aanwijzingen waarmee ze een beeld van jou kunnen vormen. Maar waarom is dit nu zo belangrijk? Als jouw potentiële klant een goed beeld van je heeft, dan overtuig je hen. Zo niet, dan ben je ze kwijt. We nemen dit soort beslissingen voortdurend, op basis van de aanwijzigingen die we binnen krijgen.
Waar zoeken jouw potentiële klanten naar aanwijzingen?
Bijna iedereen doet minimaal het volgende. Ze bezoeken jouw website. Ze checken jouw social media. Ze googelen jouw naam en bedrijfsnaam om te zien wat anderen over je zeggen. En als je ze contact met je opnemen, gaan ze op zoek naar validatie en nog meer informatie. Met het doel om vertrouwen in jou te krijgen.
Wat voor soort indruk laat jij achter?
Elke MKB’er beweert bijvoorbeeld een professionele service te bieden. Helaas kan ik bevestigen dat veel ondernemers een goedkoop ogende, verouderde website hebben. Big turn off voor jouw potentiële klant. Ik ben dan vaak al afgehaakt.
Maakt het echt uit?
Ja. Het is buitengewoon belangrijk. En dit is waarom.
Ik heb door de jaren heen een aantal uitstekende ondernemers ontmoet, die een slechte indruk achterlaten. Als je ze nog niet kende, zou je ze nooit voor hen kiezen. Zelfs als anderen deze partij hebben aanbevolen, zou je, nadat je online research had verricht, niet overwegen om contact met hen op te nemen. Ze zien er gewoon niet uit als serieuze professionals. En het kost ze een fortuin.
Want: geen enkel klein bedrijf kan het zich veroorloven om zo geld op tafel te laten liggen. Jij wéét dat je een bekwame professional bent. Jij weet ook dat je veel om jouw klanten geeft én een uitstekende service biedt.
Maar als jouw aanwijzingen potentiële klanten niet het vertrouwen geven om contact met je op te nemen, verlies je gewoon keiharde knaken. En dit kun je 100% vermijden.
Komt ‘ie dan: de million dollar tip
Kijk eens naar jouw bedrijf door de ogen van een vreemde. Een vreemde die naarstig op zoek is naar jouw dienst of product. Misschien ben je er helemaal zeker van dat jouw aanwijzingen het juiste beeld geven, maar ik vermoed dat je zelf ook ziet dat je een betere indruk kunt maken op jouw potentiële klant.
Maak het hen gemakkelijk om met jou in zee te gaan
Want als het gemakkelijk is om voor jou te kiezen, zullen meer mensen het doen. Simpel, toch? Zo heb ik onlangs een webshop aan mijn website toegevoegd waarin men direct kan afrekenen en werk ik sinds kort met Mollie om bestaande klanten eenvoudiger te kunnen laten betalen. De drempel verlagen voor nieuwe klanten en dit altijd blijven doorvoeren in alles wat je doet.
Wil je mijn advies? Laat je bedrijf groeien met mijn Branding- en Marketingplan! Ik kan je helpen een succesvoller bedrijf op te bouwen, jouw omzet en winst te verhogen. Dit is hoe het werkt.