Iedereen heeft vandaag problemen die ze in januari niet hadden kunnen voorzien.
Laat dat even bezinken: IEDEREEN heeft nu te maken met onverwachte problemen, in meer of mindere mate. Jij, ik, jouw klanten, mijn klanten, de branche, de buren, iedereen. En we zoeken allemaal naar een oplossing voor die problemen. Hoe groter het probleem, hoe waardevoller de oplossing is.
Het goede nieuws is dat problemen leiden tot commerciële kansen. Een snellere wereld leidde tot nieuwe communicatiemiddelen, onderweg eten leidde tot fastfoodketens en criminaliteit leidde tot de advocatuur. Deze industrieën waren niet ontstaan zonder het probleem dat ze oplossen. Dus zonder probleem is er geen kans.
Maar nu, met een ongekende golf van problemen, is er een even ongekende golf van kansen; sommige kunnen jij en jouw bedrijf oplossen. Deze kans kun je missen als je je alleen maar zorgen maakt over je eigen problemen, iets waar ik me ook schuldig aan maak. Hoe kun je echter je bedrijf laten groeien en toch wat geld verdienen door een probleem op te lossen?
Jij en je bedrijf
Denk even na over de mogelijkheden van jouw bedrijf. Kijk naar de problemen waar je klanten, potentiële klanten en de bredere markt nu mee worstelen. Hoe kunnen jouw capaciteiten en ervaring worden toegepast om een oplossing te creëren?
Eén van mijn klanten moest haar deuren sluiten vanwege de branche waarin ze zich bevindt. Ze begon zich, net als vele anderen, te richten op haar klanten via online kanalen. Totdat ik haar adviseerde om zich te richten op haar collega’s in de branche. Net als zij zitten deze mensen thuis, te zoeken naar een manier om te groeien en in ontwikkeling te blijven. En dát is nou precies een kans.
Kijk om je heen waar je problemen kunt oplossen. Ze zijn er genoeg. Sommige zijn dringend. En elk van die problemen heeft het potentieel om anderen te helpen en om jou en je bedrijf weer enigszins te laten bloeien.
Kop op en doe je best. Jij bent een echte ondernemer dus je kunt dit!