Ik ben sinds 2006 actief als marketeer. Ik help kleine en middelgrote ondernemers om aan hun merk te bouwen, uniek en herkenbaar te worden en om meer sales te realiseren. Vandaag ga ik mijn beste marketingtips met je delen.
Deze marketingtips en -ideeën kunnen iedereen helpen betere verkoopresultaten te behalen, dus neem even de tijd om ze te bestuderen. Het is nogal een lap tekst, I know ;-)
Marketingtip 1: formuleer een heldere contentstrategie om jouw verkoop te stimuleren.
Mijn eerste marketingtip is deze: contentmarketing werkt. Zolang de content die je deelt écht nuttig is, kan het buitengewoon veel opleveren.
Je bent misschien niet goed bekend met de term ‘contentmarketing’, maar toch bezoek je elke dag contentmarketingsites. Wanneer je nieuwssites, amusementssites of blogs zoals deze bezoekt, die gratis zakelijk advies bieden, bezoek je een site die content gebruikt om zichzelf te promoten. Contentmarketing kan met succes worden gebruikt om elk type bedrijf aan de man te brengen. En het is het meest waardevolle medium als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten, verkoop, leads en abonnees.
Dit is in het kort hoe contentmarketing werkt:
Je maakt een website, blog, vlog, nieuwsbrief of podcast, enz. Je gebruikt deze om GRATIS informatie te verstrekken die echte waarde heeft voor jouw potentiële klanten, terwijl je hen de mogelijkheid biedt om producten, diensten (of beide) te kopen, die nauw verbonden zijn naar de informatie die je weggeeft.
Op deze blog geef ik bijvoorbeeld marketingtips en waardevol, gratis marketingadvies. Mensen lezen de informatie, gebruiken de ideeën en delen wat ze hier vinden met hun omgeving. Vervolgens zien sommige van die mensen de kwaliteit van mijn informatie en besluiten ze mij in te huren als ze deskundige marketinghulp nodig hebben (geen rocket science, toch?). En daarnaast draagt deze blog bij aan mijn vindbaarheid in Google.
Ik praat vaak met mijn klanten over hun content. “Email nieuwsbrieven, die leest toch niemand?” of “Waarom zou ik investeren in goede foto’s?” of “Waarom zou ik deze waardevolle info gratis delen?”, zijn vragen die ik vaak hoor.
Ik antwoord door uit te leggen dat er drie groepen mensen zijn die jouw content zullen lezen.
- De eerste groep is klein. Van het type ‘voor een dubbeltje op de eerste rang’. Deze mensen betalen nooit voor professionele hulp. Het waren nooit potentiële klanten, dus je verliest niets.
- De tweede groep is de grootste. Deze mensen zullen proberen zelf iets te doen, maar zullen jouw hulp inhuren als ze niet de resultaten krijgen die ze nodig hebben. Ze waarderen echte expertise.
- De derde groep is de kleinste. Dit zijn de zeldzame prospects, die begrijpen dat het inhuren van een expert om iets correct voor hen te doen, een stuk goedkoper is, de resultaten beter zijn en ideeën sneller concreet worden.
Dit is wat dat voor jou en jouw bedrijf betekent:
- Niemand in de eerste groep zou sowieso een cent aan jou betalen. Je hebt niets verloren door ze gratis informatie te geven.
- Sommige mensen in de tweede groep zullen jouw informatie gebruiken en het werk zelf doen. Anderen in deze groep zullen zien dat ze een expert nodig hebben, en sommige van die mensen zullen jou inhuren.
- Als je met de derde groep via jouw content aantoont dat je écht een expert in jouw vakgebied bent, zullen ze je jouw product of dienst afnemen. Ze weten al alles over jou en je werk. Ze vertrouwen je.
Marketingtip 2: Laat e-mailmarketing werken voor jouw bedrijf.
E-mailmarketing is uiterst kosteneffectief en één van de meest krachtige marketingtools die beschikbaar is voor kleine bedrijven. Dit komt omdat het voorspelbare resultaten oplevert en weinig of niets kost om te gebruiken.
Een ander groot voordeel van e-mailmarketing is dat, in tegenstelling tot Facebook, Instagram of LinkedIn, JIJ niet alleen je netwerk bouwt … JIJ bent de eigenaar! Ondernemers die tijd en geld hebben besteed aan het bouwen van hun Facebook-pagina, ontdekten in 2013 dat Facebook hun berichten toont aan slechts een klein deel van hun fans. Als ze willen dat ál hun Facebook-fans hun berichten zien, moeten ze Facebook betalen. Facebook bezit dus jouw netwerk! Deze wijziging van de regels is een perfect voorbeeld van waarom je moet voorkomen dat je jouw netwerk (alleen) uitbesteedt aan een social medium. E-mailmarketing geeft je controle en stelt je in staat een steeds waardevoller activum te bouwen.
Dit zijn enkele tips en ideeën voor e-mailmarketing die je kunt overwegen voordat je begint.
Stap 1 is om data te verzamelen van jouw klanten. Doe dit alleen als ze toestemming hebben gegeven, anders kun je problemen krijgen. En zorg dat je ze alleen mailt als je iets nuttigs te melden hebt en ze de info snel kunnen delen als ze dat willen. Zo zal je lijst groeien, in omvang én in waarde.
Zorg dat bezoekers van je website zich ook kunnen aanmelden. Dit is een belangrijke graadmeter van soft conversie en moet een duidelijke ‘call to action’ button zijn. Wat slim is, is om iets tegenover hun inschrijving te stellen. Denk aan een e-book die je per mail naar ze stuurt nadat ze zich hebben ingeschreven. Vraag ook alleen om hun naam en e-mailadres, meer heb je eigenlijk niet nodig. En vergeet zeker niet te vermelden dat je hun gegevens niet deelt met anderen.
Goed, je database is opgebouwd en blijf je vullen. Dan start het verzenden van de nieuwsbrief. Verplaats je in jouw ideale klant en vraag je dan af: hoe vaak wil Pietje mijn nieuwsbrief ontvangen? Dat kan variëren van 1 keer per week tot 1 keer per kwartaal, afhankelijk van je business. Ga ze niet bombarderen met e-mails, maar zorg dat ze ernaar uitkijken om van je te horen. Zo voorkom je dat ze zich uitschrijven.
Tot slot (en dit is heel belangrijk) is het raadzaam om je lezers te vragen om jouw e-mails door te sturen naar hun contacten. Als de content goed genoeg is, zullen ze het doen en het is raadzaam ze dit expliciet te vragen.
Marketingtip 3: bouw een super waardevol netwerk op van zakelijke contacten.
Eén van de grootste mythen in het bedrijfsleven, is dat je een groot netwerk moet hebben als je wilt slagen. Je hebt eigenlijk slechts 5 of 10 mensen nodig om te beginnen. De realiteit is namelijk dat de grootte van jouw netwerk niet belangrijk is. Het is de invloed van de mensen binnen jouw netwerk die telt.
- Als je netwerk 1000 mensen heeft, maar ze hebben geen invloed, het heeft een commerciële waarde van bijna nul.
- Als je netwerk slechts 10 mensen telt, maar ze zijn gemotiveerd en hebben échte invloed, zal dit een enorme commerciële waarde voor je hebben.
Verspil dan ook geen tijd meer aan het uitdelen van visitekaartjes bij netwerkevents. De mensen die deze evenementen bijwonen, zijn er meestal om aan iets aan jou te verkopen, niet om ván jou te kopen. Heel weinig mensen met een sterk, eigen netwerk zijn aanwezig bij dit soort events (ik heb er nog nooit 1 bezocht). De beste netwerkers richten zich doelbewust op de juiste mensen.
Stel eens een lijst op van de 30 meest invloedrijke mensen in jouw markt. Deze mensen kunnen potentiële klanten van hoge kwaliteit zijn of zijn misschien invloedrijke introducers; introducers zijn mensen die jou bij jouw doelgroep kunnen aanbevelen. Stel dan een plan op waarmee je hun aandacht kunt verkrijgen. Deze gerichte aanpak kost tijd, maar levert ook enorm veel op.
Marketingtip 4: maak van jouw website een geldmachine.
De meeste kleine bedrijven weten niet dat hun website een 24/7, leadgenererende salesmachine kan zijn. Jouw website kan vragen, leads, telefoontjes en verkopen van hoge kwaliteit genereren van geïnteresseerde potentiële klanten, zolang je het goed doet. En dat is voor veel ondernemers een echte uitdaging. Ik zie vaak dat de website van kleinere bedrijven gebouwd wordt door een aardig neefje dat wel goed is met internet. Of door een heel technische partij die niet bezig zijn met van conversie en user experience. Vaak zijn ze verouderd en slecht ontworpen, ontwikkeld zonder die ideale klant in gedachte te hebben. Zo zonde, te meer als er ook nog eens online campagnes draaien die mensen naar de website moeten trekken.
Tegenwoordig is de investering die nodig is voor een professioneel ogende website of blog minimaal. Ja, je kunt duizenden euro’s uitgeven aan een website, maar voor de overgrote meerderheid van bedrijven is het absoluut niet nodig om dat soort bedragen aan custom built websites uit te geven. Ik werk met WordPress en met templates, daarmee bespaar je al zoveel geld. In WordPress zitten bovendien handige plugins die je bijvoorbeeld helpen met het verbeteren van de organische vindbaarheid van je website. Een andere reden waarom je je website serieus moet nemen, is dat iedereen internet gebruikt om een potentiële serviceprovider te checken. Voordat de beslissing wordt genomen, oriënteren de meeste mensen zich op jouw website. Dus, wat vertelt jouw website hen over jouw bedrijf?
Als jouw marketing niet de respons heeft gegenereerd waarop je had gehoopt, onthoud dan dat de mensen die contact met je zouden opnemen, eerst je website hebben bezocht. Een professioneel ogende en geoptimaliseerde website is essentieel. Zo simpel is het.
Marketingtip 5: pas je prijzen aan op jouw beloften.
Een veelgemaakte fout, waardoor MKB’ers een fortuin verliezen is dit: hun marketing belooft de allerbeste service, maar ze zijn véél te goedkoop. Hierdoor stralen ze een verkeerd beeld uit naar potentiële klanten, waardoor ze deze verliezen.
Iedereen weet dat kwaliteit niet goedkoop is. We zijn van kinds af aan getraind om te geloven dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, het te mooi ís om waar te zijn. Zorg dus dat jij dit niet bent! Maak jouw product of dienst zo waardevol mogelijk en breng vervolgens de juiste kosten in rekening. Als je dat doet, komen jouw prijzen overeen met je beloften en maak je het toekomstige klanten makkelijker om jouw marketingbelofte te vertrouwen.
Marketingtip 6: maak gebruik van inbound marketing.
Wat gebeurt er als er een mooie vrouw een drukke kamer of een kroeg binnenloopt? Dan kijk je. Of je loopt zelfs naar haar toe om in gesprek met haar te komen. De reden dat we fysiek opvallende mensen ‘aantrekkelijk’ noemen, is dat ze letterlijk de aandacht trekken en ook de interesse wekken van andere mensen.
Wat dit met jouw marketing te maken heeft? De meest succesvolle bedrijven gebruiken allemaal dezelfde aantrekkingskracht om sales of om klanten aan te trekken. Zij trekken de aandacht en interesse van potentiële klanten door zichzelf aantrekkelijk te maken. Zij trekken klanten aan in plaats van ze na te jagen, wat geweldig is omdat mensen een hekel hebben aan achtervolging. Jaag dus niet op je klanten maar zorg dat je bij hen opvalt. Een heel belangrijke marketingtip!!
Marketingtip 7: onderzoek jouw concurrenten voor betere marketingresultaten.
Het is onmogelijk om je product of dienst te verkopen of op de markt te brengen, als je je concurrenten niet hebt onderzocht. Je moet weten met welke aanbiedingen, garanties, prijzen of kosten je te maken hebt, om jouw aanbod het meest aantrekkelijk te maken voor potentiële klanten.
Mijn ervaring is dat ondernemers er vaak van uitgaan dat de service die ze aanbieden aan potentiële klanten uitstekend is, terwijl het in werkelijkheid redelijk gemiddeld is in vergelijking met wat hun concurrenten aanbieden. Zorg dat je weet wat er gebeurt in jouw branche en zorg vervolgens dat je het veel beter doet dan de rest.
Marketingtip 8: gebruik ‘joint ventures’.
Ik hou echt van vruchtbare samenwerkingen en ben altijd op zoek naar verbinding voor mijn klanten. Ik zoek naar een ander bedrijf dat zich richt op dezelfde ideale klant, zonder dat hun product of dienst conflicteert. De bedrijven moeten elkaar aanvullen en versterken.
Als je bijvoorbeeld een high-end product biedt voor interieurs, sla dan de handen ineen met een succesvol styliste en ontwerp samen een mooi product. Het is helemaal perfect als jij en/of jouw partner in deze samenwerking, veel bereik heeft op social media. Want dan profiteer je er pas echt beiden van. Win-win zeg maar.
Marketingtip 9: zorg voor endorsements en reviews.
Je kunt een flyer bijsluiten bij het product van een partij met dezelfde doelgroep (dat is dan een joint venture), maar wat veel sterker is, is als die partij zelf een stuk over jou schrijft.
Zo’n endorsement is één van de krachtigste marketingtools. Zorg bijvoorbeeld, net als ik, voor reviews op je website. Of gebruik een onafhankelijke partij voor reviews van je klanten. Want je kent dat verhaal van wij van WC Eend nog wel…
Marketingtip 10: er bestaat geen shortcut naar succes.
Ik word doodmoe van al die coaches op Instagram, ze schieten als paddestoelen uit de grond. Ze hebben het wiel uitgevonden, zullen je snel naar succes helpen en bieden allerlei tools en trucjes om je hierbij te helpen.
Maar weet je:
- Het zijn zelden écht shortcuts.
- Ze leiden al helemaal niet tot succes.
De realiteit is dat je je ‘even snel’ niet naar de top van jouw markt kunt begeven. Succes komt van hard werken en slim werken. Succes komt het snelst, als je de meest directe en effectieve route vindt van A naar B.
Beslis eerst wat je wilt bereiken. Stel vervolgens een strategie op om je daar naar toe te brengen. Werk deze uit, doe je best, investeer in de juiste dingen, heb geduld en pluk dan de vruchten.
Kortom: negeer mensen die beweren dat ze je snel rijk of succesvol maken. De enige mensen die daarvan profiteren, zijn degenen die het verkopen ;-)
En dan komt nu mijn allerbelangrijkste tip:
Marketingtip 11: focus op jouw ideale klant en negeer de rest.
Een veel gemaakte fout die ondernemers maken, is dat ze niet de juiste focus hebben in hun marketing. Als direct resultaat krijgen ze te weinig sales of aanvragen.
De meest effectieve manier om de omzet te verhogen, is door te focussen op mensen die ontevreden zijn over hun huidige leverancier. Wanneer iemand niet tevreden is, zijn ze actief geïnteresseerd in een nieuwe leverancier. Het zijn zeer gemotiveerde kopers; de exacte mensen waarop jij je zou moeten richten.
Ja, het is een goed idee om de bekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Het is essentieel. De sleutel is echter om jouw marketinginspanningen zoveel mogelijk te benutten. En dit betekent dat je je moet concentreren op de beste potentiële klant: de ontevreden klant die wil hebben wat jij biedt. Maar hoe bereik je deze?
Via Google. Want jouw (potentiële) klant zal hier het meest oriënteren, Als ze jou dán tegenkomen, heb je de aandacht van iemand die actief op zoek is naar jou! Het liefst vinden ze jou organisch, zonder dat je hoeft te adverteren. En daarvoor heb je dus die goeie website nodig.
Adverteren op Google of via social media is een snellere manier om met je doelgroep in contact te komen. Betalen voor een topresultaat in Google is een stuk sneller en eenvoudiger dan het verdienen van top organische zoekresultaten. Het is bovendien een veel betere investering dan in traditionele advertenties, waarbij je vaak met hagel schiet.
Kortom: zoek de ontevreden klant. Niet de ongeïnteresseerde klant.
Haal het meeste uit deze marketingtips!
Als je hard aan jouw marketing werkt en NIET de gewenste verkoopresultaten krijgt, STOP dan! Zorg ervoor dat je de juiste dingen correct doet. Pas bovenstaande tips eens toe. Ik wens je heel veel succes!