De “drie H strategie” bestaat al een tijdje, maar buiten de theorie, wat betekenen die drie H’s eigenlijk voor de praktische aspecten van jouw contentmarketingstrategie?
Wat is de “Hero, hub en hygiëne strategie?
Het ‘Hero, Hub, Hygiene’ model is een contentmarketingmodel dat is ontwikkeld door Google, voor YouTube publishers, maar de principes kunnen eigenlijk worden toegepast op elke vorm van contentmarketing.
Het model is ontworpen om publishers (adverteerders) en marketeers te helpen om de gaten in hun content op te vullen en om hun contentstrategie beter te kunnen plannen. Het is ook ontworpen om publishers te helpen hun planning te voorzien van zowel fundamentele inhoud als van creatieve merk-opbouwende activiteiten.
Zorg eerst dat de positionering klopt
Zorg, voordat je begint, dat duidelijk is wat jouw merk daadwerkelijk te bieden heeft en weet wie jouw ideale klant is. Ken je audience. Dit vormt de basis van jouw volledige contentstrategie.
Waarom doe je wat jij doet? Hoe doe je dit? Wat brengt jouw merk op de markt? Wat biedt het consumenten? Waarin onderscheidt het zich van de concurrentie? Dit moet centraal staan in de boodschap en toon van je content.
Misschien vind je het antwoord hierop in de missie statement van je bedrijf. Is het jouw missie om luxe en kwaliteit te leveren, of bied je value for money?
Die twee uitersten vereisen een verschillende tone of voice en soorten content, en spreken een zeer verschillende doelgroepen aan. Het is belangrijk om de propositie te begrijpen en de content overeenkomstig te door te voeren.
Hygiene content is organische content
Hygiene content valt niet echt op en wordt daarom vaak over het hoofd gezien als onderdeel van een contentmarketingstrategie. Maar het is zeker niet minder belangrijk.
Simpel gezegd, is hygiene content functionele inhoud die de basis vormt van jouw digitale communicatiestrategie en speelt een belangrijke rol bij het begeleiden van jouw doelgroep door het aankoopproces.
Veel merken investeren te weinig in dit gebied van content, en verwaarlozen daardoor het eerste en belangrijkste punt van betrokkenheid tussen je merk en je doelgroep. Het is vaak juist deze content die de zichtbaarheid van je merk in organische zoekopdrachten voor bepaalde zoektermen (met name long-tail zoektermen) veiligstelt, en het kan jouw doelgroep écht dat belangrijke stukje informatie bieden dat hen aanmoedigt om hun zoektocht voort te zetten.
Als hygiene content goed is, levert vaak het grootste ROI van contentmarketing op (want het is organisch -dus zonder budget). Het loont dus de moeite om te analyseren naar waar hygiene content goed presteert, waar niet en waar er mogelijk hiaten in je strategie zijn.
Wat is “Hub” nou precies?
Waar geeft jouw doelgroep om? Waar praten ze over? Wat motiveert hen en wat zet hen aan het denken? Dit soort vragen vormen de basis van het ‘hub’ -element van de contentstrategie.
De bedoeling van hub content is meestal om merkbekendheid te genereren en de betrokkenheid bij je doelgroepen te vergroten. Daarom is hub content vaak actueler en makkelijker te delen dan hygiene content. Waarin het verschilt van de hero content, is dat het veel langer mee gaat en dat er minder middelen nodig zijn om hub te produceren en te promoten.
Dus hoe zorg je ervoor dat je een effectieve “hub” creëert? Nou, het begint met de vragen hierboven. Ontdek wat jouw publiek echt zoekt en hoe je die behoefte kunt vervullen op een manier die jouw concurrenten niet doen. Kun je je publiek op de één of andere manier inspireren en aan het denken zetten? Kun je ze informeren, of praten over de volgende grote trend waarvan ze misschien deel willen uitmaken? Dit zijn de dingen die de hub strategie omkaderen.
Zorg ervoor dat je de juiste media en de juiste kanalen gebruikt wanneer je deze content maakt en verspreidt. Als je een service of visuele producten levert, overweeg dan hoe je video- en visuele content het meest effectief kunt gebruiken – vertrouw niet alleen op tekst.
Dit is exact waarom het belangrijk is om rekening te houden met de propositie en tone of voice van je merk. Als je content voor een laaggeprijsde retailer produceert, vraag jezelf dan af of bloggen over beroemde high end designers zal resoneren met je publiek. Focus op wat belangrijk voor hen is en hoe je een unieke draai aan dit onderwerp kunt geven, niet alleen op wat een goed onderwerp lijkt.
Wees de hero
Hero content zijn grote campagnes die zijn ontworpen om naamsbekendheid te creëren en betrokkenheid te vergroten als onderdeel van een grote, vaak eenmalige campagne. Ze vereisen meestal een grotere investering in tijd en geld en, hoewel ze een aanzienlijk rendement kunnen opleveren, brengen ze ook een hoger risico met zich mee. Veel contentmarketeers hebben veel geïnvesteerd in hero campagnes die zijn geflopt.
Dus hoe zorg je ervoor dat jouw content de hero is in plaats van de bad guy?
Het idee van hero campagnes is om grote impact te creëren, dekking te genereren op verschillende media en mensen bewust te maken van het merk. Dit zijn vaak multi-channel campagnes ( noem het maar commercials).
En dat is vaak de kern van waar hero content valt of staat. Goed begrijpen welke impact je wilt maken, waar je het gaat maken, hoe je dat haakje gaat vinden, en hoe je ervoor zorgt dat die geweldige content daadwerkelijk wordt gezien.
Veel supergoed hero content wordt helaas juist niet gezien, omdat er weinig te aandacht of budget aan is besteed om ervoor te zorgen dat het daadwerkelijk wordt gezien, besproken en gedeeld. Andere content wordt juist enorm gepromoot, maar onderscheidt zich gewoonweg niet in de stroom van content waarmee mensen elke dag worden gebombardeerd.