De kunst van het sturen

Niet zo lang geleden dachten deze merken dat ze het hadden gemaakt. Dat ze de koning waren.

  • MySpace domineerde social media.
  • Videotheekketen Videoland was de koning van home video-entertainment.
  • Nokia was ‘s werelds meest toonaangevende merk voor mobiele telefoons.
  • En Internet Explorer had 94% van de webbrowsermarkt.

Maar zakelijk succes is een lange reis. Op het moment dat je denkt dat je er bent, zit je in de problemen. En het zijn niet alleen de grote organisaties die in gevaar zijn. Kleine en middelgrote bedrijven lopen een nóg groter risico. Dit risico ontstaat wanneer een bedrijf groeit tot het punt waarop de eigenaar vanuit z’n comfort zone gaat functioneren, stopt met verstandig ondernemen en de focus verliest.

Honger naar succes, leidt – wanneer succes wordt vervangen door tevredenheid – tot hongersnood. Het bedrijf en haar diensten zijn irrelevant geworden.

Zo kun je voorkomen dat dit jouw organisatie overkomt.

De kunst om je bedrijf succesvol te sturen

De kunst van het succesvol leiden van een bedrijf, begint met accepteren dat het een reis is. En dat het jouw taak is om je bedrijf door de kansen en bedreigingen heen te loodsen.

  • Leer de gevaren te herkennen. Dit kunnen zijn: teveel maanden of kwartalen van een zwakke groei in de omzet. Een te grote kloof sinds er een nieuw product of een nieuwe service in het portfolio is geïntroduceerd. Te weinig referenties van anderen. Te weinig bewustzijn van (nieuwe) concurrenten of nieuwe trends.
  • Leer échte kansen te herkennen. Dit kunnen zijn: het identificeren van hiaten in jouw markt. Manieren vinden om de waarde van jouw service te verhogen. De introductie van nieuwe producten voor bestaande klanten. Zoeken naar nieuwe markten voor bestaande producten. Verbetering van jouw algemene marketingstrategie.

Vaak is de reden dat zoveel bedrijven het uiteindelijk niet redden, dat falen subtiel is. Het is zelden het resultaat van één rampzalige gebeurtenis of beslissing, maar komt juist door vele kleine, dagelijkse fouten te maken.

De manier om dit te voorkomen, is om aan het roer van je bedrijf te gaan staan en de kunst van het sturen te omarmen. Vertrouw niet op de automatische piloot, maar neem zélf de controle.

Sparren? Neem eens contact met me op.

Gratis marketing tips ontvangen?

Ontvang mijn tips & tricks direct in jouw inbox. Voor ondernemers en freelancers. Of gewoon, omdat je het interessant vindt om te lezen. Vul je emailadres hieronder in. Ik zal je privacy respecteren ;-)